Logica van verschillende ladders en hun notities

Majeur:

Interval :   2   2   1   2   2   2   1
            / \ / \ / \ / \ / \ / \ / \
Voorbeeld: C   D   E   F   G   A   B   C
Numeral  : I   ii iii  IV  V   vi vii- I
Akkoord  : maj min min maj maj min dim maj
Triad    : 135 246 357 461 572 613 724 135  

Mineur (natural):

Interval :   2   1   2   2   1   2   2 
            / \ / \ / \ / \ / \ / \ / \
Voorbeeld: C   D   Eb  F   G   Ab  Bb  C
Numeral  : i   ii- III iv  v   VI  VII i
Akkoord  : min dim maj min min maj maj min
Triad    : 135 246 357 461 572 613 724   

Harmonisch mineur:

Interval :   2   1   2   2   1   3   1 
            / \ / \ / \ / \ / \ / \ /  \
Voorbeeld: C   D   Eb  F   G   Ab  B    C
Numeral  : i   ii- III+ iv  V   VI  vii- i
Akkoord  : min dim aug min maj maj dim  min
Triad    : 135 246 357 461 572 613 724   
Notes    :           |      |      \---------- Omdat de 7 +1 is, wordt het een diminished.
Notes    :           |      |                  Want hier de 7+1, is het zelfde als van een majeur triad
Notes    :           |      |                  de 3 en 5 te verlagen met 1 -> diminished.
Notes    :           |      |                  
Notes    :           |       \---------------- Omdat de 7 +1 is, wordt hier de 3 verhoogt met +1.
Notes    :           |                         Omdat dit anders een mineur was, word dit majeur.
Notes    :           |
Notes    :           \------------------------ Omdat de 7 +1 is, en in deze drieklank de 7 de 5e positie
Notes    :                                     inneemt, wordt dit een MajAug5 akkoord. (aug 5 betekend
Notes    :                                     verhoogde 5) 

Technische namen van tonen in een ladder

Bijv. in C majeur:

  1. Tonic = C
  2. Super Tonic = D
  3. Mediant = E
  4. Sub dominant = F
  5. Dominant = G
  6. Sub Mediant = A
  7. Leading tone = B

Dominant Akkoord

Het dominante akkoord in een toonladder heeft een extreme resolutie drang naar de Tonic.

Een dominant akkoord (aka dominant 7) van een toonladder vind je door het de triad van de dominant te spelen +subdominant van de ladder. Omdat het dominante akkoord van de mineur ladder niet de resolutie drang heeft als die van het majeur akkoord, word vaak hier voor de dominant 7 uit de majeur ladder gekozen (dus 7+1 aangezien 7 in mineur een interval lager is dan majeur).

Bijv Cmaj -> G maj + subdominant(=F) = G7

Akkoorden verzinnen:

Secundaire dominant

In een akkoorden schema kun je tussen 2 akkoorden de "secunairedominant" plaatsen. Stel je voor we gaan van "C" naar "Em". Dan kun je als tussen akkoord hier een "B7" plaatsen. "Secundair" slaat op het 2e akkoord (Em) en daar dan het Dominante akkoord van = B7.

Dit klinkt fantastisch hoewel de D# en F# helemaal niet in de C maj ladder zitten.

2-5-1 regel

In een akkoordenschema kun je tussen 2 akkoorden de "2-5-1 regel" toepassen. Stel je voor we zitten in F majeur en we willen naar C(V). Dan kunnen we uit de C majeur ladder eerst de ii en dan de V plaatsen (waarna de I volgt). Dus:

     2     5    1 (note, we redeneren alleen vanuit Cmaj voor de tussen akkoorden)
F -> Dm -> G -> C

Modulatie

Om vanuit 1 toonladder naar de ander te "moduleren" is het fijn om een "pivot chord/schakel akkoord" te hebben. Dit is een akkoord dat in de oorsponkelijke- als in de bestemmings ladder zit.

Gebruik de de akoord tabellen hieronder om te kijken welke akoorden in de oorspronkelijke- als bestemmings ladder zitten.

Akkoord tabellen.

Elke rij laat alle akoorden van de desbetreffende toonladder zien. De grondtoon staat uiteraard helemaal links.

(note: Hier gaan we nog niet in op de 7 verschillende "modes" van een toonladder. Zie XXX)

Akkoorden van de Majeur toonladders
Maj: 1 3  5
Min: 1 3b 5
Dim: 1 3b 5b

|  I   |  ii  | iii  |  IV  |  V   |  vi  | vii- |  I   |
---------------------------------------------------------
|  C   |  Dm  |  Em  |  F   |  G   |  Am  | Bdim |  C   | <-------
|  C#  |  D#m |  Fm  |  F#  |  G#  |  A#m | Cdim |  C#  | <-----  |
|  D   |  Em  |  F#m |  G   |  A   |  Bm  | C#dim|  D   | <---  | |
|  D#  |  Fm  |  Gm  |  G#  |  A#  |  Cm  | Ddim |  D#  |     | | |
|  E   |  F#m |  G#m |  A   |  B   |  C#m | D#dim|  E   |     | | |
|  F   |  Gm  |  Am  |  A#  |  C   |  Dm  | Edim |  F   |     . | |
|  F#  |  G#m |  A#m |  B   |  C#  |  D#m | Fdim |  F#  |     . | |
|  G   |  Am  |  Bm  |  C   |  D   |  Em  | F#dim|  G   |     . | |
|  G#  |  A#m |  Cm  |  C#  |  D#  |  Fm  | Gdim |  G#  |     . | |
|  A   |  Bm  |  C#m |  D   |  E   |  F#m | G#dim|  A   |     . | |
|  A#  |  Cm  |  Dm  |  D#  |  F   |  Gm  | Adim |  A#  |       | |
|  B   |  C#m |  D#m |  E   |  F#  |  G#m | A#dim|  B   |     . | |
---------------------------------------------------------       | |
                                                              . | |-------- Deze zijn het zelfde, waarschijnlijk
                                                                | |         ligt 't er aan waar je je de nadruk
# Akkoorden van de natural Mineur toonladders                   | |         op legt. TODO: Justin verify.
# Maj: 1 3  5                                                   | |
# Min: 1 3b 5                                                 . | |         Also: Check toonladdermodes. Aeolian majeur == Natural mineur
# Dim: 1 3b 5b                                                  | |
|  i   |  ii-   | III  |  iv  |  v   |  VI  | VII |  i   |      | |
----------------------------------------------------------      | |
|  Cm  |  Ddim  |  D#  |  Fm  |  Gm  |  G#  | A#  |  Cm  |      | |
|  C#m |  D#dim |  E   |  F#m |  G#m |  A   | B   |  C#m |      | |
|  Dm  |  Edim  |  F   |  Gm  |  Am  |  A#  | C   |  Dm  |      | |
|  D#m |  Fdim  |  F#  |  G#m |  A#m |  B   | C#  |  D#m |      | |
|  Em  |  F#dim |  G   |  Am  |  Bm  |  C   | D   |  Em  |      | |
|  Fm  |  Gdim  |  G#  |  A#m |  Cm  |  C#  | D#  |  Fm  |      | |
|  F#m |  G#dim |  A   |  Bm  |  C#m |  D   | E   |  F#m |      | |
|  Gm  |  Adim  |  A#  |  Cm  |  Dm  |  D#  | F   |  Gm  |      | |
|  G#m |  A#dim |  B   |  C#m |  D#m |  E   | F#  |  G#m |      | |
|  Am  |  Bdim  |  C   |  Dm  |  Em  |  F   | G   |  Am  | <----|-/
|  A#m |  Cdim  |  C#  |  D#m |  Fm  |  F#  | G#  |  A#m | <----/
|  Bm  |  C#dim |  D   |  Em  |  F#m |  G   | A   |  Bm  |
----------------------------------------------------------



# Akkoorden van de harmonische Mineur toonladders
# Maj:  1 3  5
# Min:  1 3b 5
# Dim:  1 3b 5b
# Aug5: 1 3  5#
|  i   |  ii-   |  III+   |  iv  |  V   |  VI  | vii-  |  i   |
---------------------------------------------------------------
|  C   |  Ddim  |  D#aug5 |  Fm  |  G   |  G#  | Bdim  |  Cm  |
|  C#  |  D#dim |  Eaug5  |  F#m |  G#  |  A   | Cdim  |  C#m |
|  D   |  Edim  |  Faug5  |  Gm  |  A   |  A#  | C#dim |  Dm  |  
|  D#  |  Fdim  |  F#aug5 |  G#m |  A#  |  B   | Ddim  |  D#m | 
|  E   |  F#dim |  Gaug5  |  Am  |  B   |  C   | D#dim |  Em  |
|  F   |  Gdim  |  G#aug5 |  A#m |  C   |  C#  | Edim  |  Fm  |
|  F#  |  G#dim |  Aaug5  |  Bm  |  C#  |  D   | Fdim  |  F#m |
|  G   |  Adim  |  A#aug5 |  Cm  |  D   |  D#  | F#dim |  Gm  |
|  G#  |  A#dim |  Baug5  |  C#m |  D#  |  E   | Gdim  |  G#m |
|  A   |  Bdim  |  Caug5  |  Dm  |  E   |  F   | G#dim |  Am  |
|  A#  |  Cdim  |  C#aug5 |  D#m |  F   |  F#  | Adim  |  A#m |
|  B   |  C#dim |  Daug5  |  Em  |  F#  |  G   | A#dim |  Bm  |
---------------------------------------------------------------

Cadens(nl)/Cadence(en)

zie: https://www.musicnotes.com/now/tips/cadences-in-music-theory-the-4-types-explained/

Cadensen slaan op eindes van muziekale zinnen, en geven gevoel van resolutie:

Happy birthday to you, Happy birthday to you!
               ------                 ------
Happy birthday dear xxx, Happy birthday to you
               --------                 ------

Type cadences:

voorbeeld: C Majeur

  1. Authentieke cadens: V-I
  1. Halve cadens: ?-V(7): Is niet bevredigend resoluut dus wordt vaak niet gebruikt als einde. Klinkt als; er komt nog meer aan.

  2. Plagal cadens (de "amen cadens"): IV-I aaaaaaaa-men.

  1. Deceptive cadens: V-VI (majeur) / V-vi (mineur)